Avia A20 nahradila dosluhující Tatru 805, která ve sboru sloužila. O náhradě je možné se dozvědět jak v kronice sboru, tak i z pamětí členů sboru. Konkrétně zápisy z kroniky:
„27. 6. 1985 – jednáno o přidělení nového auta A20“
„17. 10. 1985 – jednáno o autě A20, bylo přiděleno a bude předěláno se svolením OS VB v Semilech“
„Dlouho stála u hnojiště u Hendrychů“ – slova pamětníků
Po přidělení vozidla sboru bylo rozhodnuto o nutné přestavbě, bylo třeba nástavbu přizpůsobit požadavkům sboru. Tahání přívěsu PPS12 nebylo moc reálné, tak bylo třeba veškeré vybavení umístit do nástavby. Na výrobě se podílelo několik členů, kovové části se vyráběli v tehdejším JZD a bylo přefakturováno obci, dřevěnou část nástavby vyráběl kolář František Hendrych, kde taky stála a pracovalo se na ní. Souběžně se vymýšlelo umístění stříkačky PS12, umístění savic a dalšího potřebného materiálu včetně místa pro osádku.
Výsledkem byla zajímavá, jedinečná a originální nástavba.
V zápisu z kroniky věnovanému výroční schůzi z roku 1986 bylo usneseno: „Dokončit vozidlo do technických prohlídek“, z čehož lze usuzovat, že vozidlo nahradilo Tatru během roku 1987.
Bohužel fotografie a informace z provozu až do roku 1998 nejsou téměř žádné. Po nastoupení „nové“ generace v letech 1998-1999 se opět začalo více jezdit jak po soutěžích, tak i po různých oslavách, kdy nám Avie byla společníkem.
Jako dopravní automobil…
…jako zázemí při soutěžích…
…jako společník při dětských dnech…
…účastnící se na oslavách dokonce i v zahraničí…
…jako noclehárna a ubytování…
…a samozřejmě jako výjezdové vozidlo…
…nechybělo spoustu zážitků a legrace, které jsme s touto Avií zažili.
Nakonec, ač se slzou v oku, jsme se museli s Avií rozloučit a my jsme dostali modernější A30 již s nástavbou, kde bylo možné uložit více výbavy, tak i určenou pro přepravu mužstva, což u A20 po změně předpisů bylo zakázáno – přeprava osob na ložné ploše automobilu… Vozidlo bylo odprodáno fanouškovi a přislíbeno, že zůstane v původním provedení.
Vybavení – základní |
– čerpadlo PS12 |
– dopravní vedení B75, C52 |
– sací vedení A110 6×1,5m |
– proudnice, hydrantový nástavec, redukce, ejektor,… |
– hasící přístroje |
– hadicové přejezdy |
– ruční nářadí – lopaty, krumpáče, hrábě, atd… |
– komínová výbava |
– další drobnosti potřebné k zásahu |
Závěrem několik technických detailů:
Typ | AVIA A20N-7 |
Provedení | zaplachtovaná násavba – dopravní automobil |
Rok výroby | 1981 – 4 |
Výrobce | Avia Letňany |
Rok renovace | |
Motor | čtyřdobý, vznětový čtyřválec |
Obsah | 3595 ccm |
Výkon | 53 kW / 3000ot/min |
Kroutící moment | 181 Nm / 2000ot/min |
Chlazení | vodní, nucený oběh |
Pohon | 4×2 s uzávěrkou |
Převodovka | 4-ti stupňová + 1 vzad, manuální, synchronizovaná |
Napětí el. příslušenství | 12 V |
Palivová nádrž | 70 l |
Spotřeba | 11,7 l/100km |
Max.rychlost | 80,7 km/h |
Brzdy | bubnové, dvouokruhové, hydralické |
Nástavba | dřevěnná, kovové oblouky s plachtou |
výroba pro potřeby hasičů, umístění všech prostředků | |
Míst k sezení | 1+2 kabina, 8 kabina mužstva |
Vytápění | kabina – chladící kapalinou |
Hmotnost | |
Pohotovostní | 2140 kg (bez vybavené nástavby) |
Užitečná | 2060 kg |
Celková | 4200 kg |
Rozměry | |
Délka | 5216 mm |
Šířka | 1996 mm |
Výška pře kabinu | 2230 mm |
Výška pře kabinu | 2350 mm |
– speciálně vyrobená dřevěnná nástavba pro uložení potřebných věcí |
– tažné zařízení čep |