Společně s hasiči z Horní Branné jsme se vydali na výlet do Mladé Boleslavy, kde nás čekala exkurze u místních, závodních hasičům automobilky Škoda. Sraz byl u hasičské zbrojnice v 7 hodin. Část účastníků jela Avií, zbytek osobními vozidly. Hasiči z Horní Branné jeli po vlastní ose.
Škodováčtí hasiči nás očekávali na 9. hodinu. Vyzvedli si nás u vstupní brány č. 13 a navedli k hasičské zbrojnici. Hned na úvod nás seznámili s jejich popisem práce a s úskalími, která jejich práce má. Představili nám plány areálu, vysvětlili poplašné zařízení, hlásiče požáru a ukázali nám stabilní hasicí zařízení, která jsou v závodě instalovaná. Vyprávěli nám některé příběhy ze zásahů. Když jsme vyčerpali otázky, šli jsme se podívat na vybavení hasičské zbrojnice a musíme říct, že to nemělo chybu. V garáži hasičské zbrojnice stála spousta techniky, od malých i velkých zásahových aut, až po vlastní záchranku, na které slouží zdravotní sestra a jeden z hasičů… Dále byla k vidění vysokozdvižná plošina, která dosahuje při plném vysunutí 42 metrů, hasičský traktor, loď, automobil s vybavením CCS COBRA, který byl k vidění i na slavnostech v Litoměřicích.
Po vyčerpávajícím výkladu a prohlídce techniky následoval oběd v místní jídelně. Bylo super, že jsme nemuseli znovu vyjíždět z areálu a hledat stravování někde jinde. Ušetřilo nám to spousty času a jídlo bylo výborné, i s kávou a zákuskem ?.
Po obědě jsme se opět vrátili na hasičskou základnu, kde na nás na dvoře už čekala vystavená technika, připravená na ukázky. Jako první nám ukázali vyproštění zraněné osoby z havarovaného vozidla. Hasiči vystříhali celou boční stranu auta, aby bylo možné se co nejlépe dostat ke zraněné osobě. Někteří s pak i samy mohli vyzkoušet zacházení s hydraulickými nůžkami. Dále jsme se mohli svést na vysokozdvižné plošině. A jelikož docela foukalo, maximální výška, kam jsme se mohli vyvést, byla pouze 33 metrů.
Další velice zajímavou ukázkou byl pásový robot na dálkové ovládání. Jmenuje se LUF 60 a je to hasič robot, který může být ovládán až na 300 metrů. Součástí robustního stroje je velkokapacitní přetlakový ventilátor, pomocí něhož se vyrábí přetlaková mlha, která při požáru výrazně ochlazuje prostor, eliminuje zplodiny hoření, kouř, sálavé teplo, toxické plyny a celkově tak snižuje intenzitu požáru. Může do něho být vháněno velké množství vody, až čtyři tisíce litrů za minutu.
Jelikož jsme ještě měli domluvené muzeum Škody, museli jsme se s hasiči rozloučit dřív, než jsme chtěli.
Přesunuli jsme se k muzeu. Každý na recepci obdržel sluchátka, abychom průvodce všichni dobře slyšeli. Ten nás provedl úplně od prvních začátků – kolo Laurin a Klement, přes první vozidla značky Škoda, až po novodobá vozidla. Nakonec jsme se mohli jít podívat také do depozitáře, kde byla vystavena auta, která byla navržena, ale nikdy nešla do prodeje. Bylo to velmi zajímavé.
Pak už nám zbývalo jen několik desítek minut, abychom si muzeum prošli samostatně. V 17 hodin byl sraz u recepce. Před muzeem jsme si udělali společnou fotografii a vyrazili směr Krkonoše. Sraz účastníků byl poté v hasičské zbrojnici ve Valteřicích, kde pokračovala volná zábava s občerstvením.
Exkurze se zúčastnilo 27 členů SDH Valteřice a 13 členů z Horní Branné.
Mladoboleslavským škodováckým hasičům bychom chtěli moc poděkovat za ochotu předvést nám svoji techniku, a za milé a vstřícné uvítání a téměř celodenní provázení a odborný výklad. Exkurze se nám opravdu moc líbila ? DÍKY!